۱۳۸۹/۱۱/۱۰

Gospel

آیا مردی را که در شغل خویش ماهر باشد می بینی ؟ او در حضور پادشاهان خواهد ایستاد.
                                                             

سلیمان نبی : نقل از سفر جامعه 
انجیل  

Will Durant

  اصول اخلاق و برازندگی


تالران می گفت: آن کس که در سالهای حدود 1780 زندگی نکرده،لذت زندگی را درک نکرده است. البته مشروط بر اینکه شخص از طبقات بالای اجتماع باشد و در مورد پایبندی به اصول اخلاقی تعصبی نداشته باشد .
توصیف اصول اخلافی مشکل است،زیرا هر دوره ای آن را متناسب با خلق و خو و گناهان خویش تعریف می کند. طی قرون، مردان فرانسوی خود را از محدودیت ناشی از تکگانگی به وسیلۀ زنا کاری رهایی بخشیدند، همانطور که آمریکا این منظور را از طریق طلاق تأمین می کند؛در نظر فرانسویان، زنای عاقلانه کمتر از طلاق به خانواده –یا دست کم به اطفال- لطمه می زند. 

لذات فلسفه - اثر ویل آریل دورانت

وقتی نیچه گریست

چه می شد اگر دیوی تورا میگفت که بایدزندگی راکه درآن هستی و پیش از این آن را زیسته ای،دوباره و دوباره زندگی کنی؛وهیچ چیز تازه ای نیز درآن نخواهد بود؛هر غم و هر مسرت کوچک یابزرگی که در زندگی داشته ای،به سوی تو باز خواهدگشت،باهمان توالی و تسلسل،حتی این باد و آن درخت هاو آن سنگ لغزنده،حتی گورستان و بیمش،حتی این لحظۀ لطیفی که منو تو،بازو به بازو،این کلمات را نجوا می کنیم؟
ساعت شنی جاویدان هستی را مجسم کن که بارهاوبارهاوبارها سروته می شود. ومن وتو نیز با همۀ ذرّات تشکیل دهندۀ مان،در هر چرخش آن زیرو زبر می شویم.                               



 اروین یالوم : وقتی نیچه گریست







تفکرات تنهایی

تفکرات تنهایی

قسمت عمدۀ ناراحتی های ما مخلوق خود ما هستند. وما می توانستیم از آنها، تقریباً از همۀ آنها، با توسل به آن ارزش ساده و متحدالشکل و انفرادی زندگی، که طبیعت تجویز کرده است، احتراز جوییم. اگر طبیعت سالم بودن را برای بشر معین کرد، من می توانم بجرأت بگویم که حالت تعمق و به فکر فرورفتن حالتی بر خلاف طبیعت است،و بشر متفکر حیوانی فاسد شده است. ما وقتی وضع جسمانی خوب وحشیان را در نظر می گیریم و متوجه می شویم که آنها بجز زخم وکهولت،دچار تقریباً هیچ ناراحتی دیگری نمی شوند، به این اعتقاد وسوسه می شویم که بررسی تاریخ جامعۀ مدنی در حکم بازگو کردن سرگذشت بیماری بشر است.


تفکرات تنهایی - ژان ژاک روسو

تفکرات تنهایی


قسمت عمدۀ ناراحتی های ما مخلوق خود ما هستند. وما می توانستیم از آنها، تقریباً از همۀ آنها، با توسل به آن ارزش ساده و متحدالشکل و انفرادی زندگی، که طبیعت تجویز کرده است، احتراز جوییم. اگر طبیعت سالم بودن را برای بشر معین کرد، من می توانم بجرأت بگویم که حالت تعمق و به فکر فرورفتن حالتی بر خلاف طبیعت است،و بشر متفکر حیوانی فاسد شده است. ما وقتی وضع جسمانی خوب وحشیان را در نظر می گیریم و متوجه می شویم که آنها بجز زخم وکهولت،دچار تقریباً هیچ ناراحتی دیگری نمی شوند، به این اعتقاد وسوسه می شویم که بررسی تاریخ جامعۀ مدنی در حکم بازگو کردن سرگذشت بیماری بشر است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           تفکرات تنهایی - اثر ژان ژاک روسو     

روزمرگی با مرگ

  من،مرگ را زیسته ام مرگ را دیده ام من در دیداری غمناک من مرگ را به دست سوده ام من مرگ را زیسته ام با آوازی غمناک غمناک وبه عمری سخت دراز و ...